Abonnement op je stotterprobleem

‘Wil je van een probleem af dan heb je daar zojuist een abonnement op afgesloten’. Deze uitspraak hoorde ik ademcoach Lars Faber een keer zeggen tijdens een opleidingsdag. En gelijk heeft hij: door van iets waar je last van hebt af te willen, blijf je het voeden en zorg je er hiermee juist voor dat je het probleem in stand houdt.

De lat torenhoog leggen

Dit principe gaat net zo op voor stotteren: wanneer je van je stotterprobleem probeert af te komen, blijf je er de focus op houden en blijft stotteren ‘een ding’ voor je. Jezelf ten doel stellen om van je stotteren af te komen en altijd compleet vloeiend te willen zijn, is gewoon niet een handig doel om te stellen omdat je hiermee de lat voor jezelf torenhoog legt.

Ik geloof erin dat de enige manier om écht vrij te worden in je spreken is door juist in het geheel niet meer met het stotteren bezig te zijn. En dat in het proces om je stotteren steeds minder belangrijk te maken, de manier hoe je over stotteren denkt en spreekt – met name tegen jezelf – essentieel is. De kunst is om dit zo veel mogelijk zonder oordeel te doen.

Niet-oordelende woorden gebruiken

Regelmatig hoor ik cliënten uitspraken doen als ‘En toen stotterde ik veel en ging mijn spreken slecht’ of ‘En toen sprak ik vloeiend en ging mijn praten goed’. In beide voorbeelden wordt er een negatief oordeel over stotteren uitgesproken alsof het er niet mag zijn.

Wanneer je deze manier van oordelen over je stotteren bij jezelf herkent raad ik je aan hier voortaan niet-oordelende woorden voor te gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door te denken en te zeggen ‘En toen merkte ik dat ik meer gespannen was en daardoor meer stotters had’ of ‘Toen was ik op mijn gemak en sprak ik meer ontspannen’. Deze meer helpende manier van omgaan met je stotteren vraagt een stukje opmerkzaamheid/bewustwording van je gedachten waardoor je op een mildere en meer accepterende manier met je stotteren leert omgaan.

Trainen van je aandachtsspier

Een krachtig hulpmiddel hierin kan het dagelijks beoefenen van (mindfulness) meditatie zijn. Hierdoor train je je aandachtsspier en krijg je steeds beter in de gaten wanneer je oordelend bezig bent.

Andere (bewezen) effecten van meditatie zijn:
• Het krijgen van meer zelfvertrouwen, balans en stabiliteit
• Leren omgaan met woede, haat, irritatie, bezorgdheid, onzekerheid en angst
• Leren omgaan met zorgen en met spijt
• Gelukkiger, energieker en meer authentiek worden
• Het verbeteren van je gezondheid en overwinnen van verslavingen
• Leren los te laten en verminderen van spanning en stress
• Leren meer gecentreerd en gefocust te blijven
• Makkelijker leren afstemmen op je innerlijke zelf
• Het verbeteren van relaties met anderen
• Leren om dingen niet persoonlijk op te vatten

Alle redenen dus om meditatie, al is het maar 10 minuten per dag, in te bouwen in je dagelijkse routine. Wanneer je bij mij het coachingstraject volgt zal ik je in de meeste gevallen adviseren hier ook mee aan de slag te gaan, en onderzoeken we samen welke vorm van geleide meditatie het beste bij jou past.

Vond je dit een interessant artikel?
Abonneer je dan hieronder en ontvang iedere 2 weken een nieuwe stotterblog direct in je mailbox.

Door mij aan te melden ga ik akkoord met de Privacy Policy.