Lichamelijk niveau

Je leert dat stotteren meestal meer een biologisch dan een psychologisch probleem is. Door je tekorten van gelukshormonen aan te vullen zit jij dan weer snel lekker in je vel.

De staat van je fysieke lichaam heeft een grote invloed op je spreken. Wanneer jij niet lekker in je vel zit, moe bent, of weinig energie hebt zal je dit vaak direct merken aan je stotteren. De mate van stotteren kan je dan ook zien als een prachtige graadmeter voor hoe het met jou is gesteld.

Chronische stress en stotteren

Het algemene beeld is dat angst iets is wat tussen je oren zit, een psychologisch probleem. Wanneer je beseft dat stotteren = angst = stress en dat die stress/angst een biochemische reactie is op (bedacht) gevaar, dan is stotteren veel meer het gevolg van wat er zich in je lichaam afspeelt dan dat je waarschijnlijk in eerste instantie zult denken. Dit is dus meer het gevolg van de hormonale disbalans die ontstaan is door langdurige chronische stress. Het dagelijks bezig zijn met stotteren in voor jou spannende spreeksituaties zorgt voor chronische stress, waardoor jouw lichaam volautomatisch reageert met het aanmaken van stresshormonen om het lichaam gereed te maken voor vechten, vluchten of bevriezen. Deze stressreactie van jouw lichaam zorgt er onder andere voor dat je (spreek)angst en gespannenheid toenemen. Andere belangrijke lichaamsfuncties zoals het spijsverteringsstelsel worden tijdelijk op een zijspoor gezet, waardoor de productie van gelukshormonen – die er juist voor zorgen dat je weer lekker in je vel komt te zitten – niet of minder worden aangemaakt. 

Iedereen die langdurig last heeft gehad van chronische stress heeft een tekort opgebouwd aan gelukshormonen

~ Jurgen Spelbos (Centrum voor Stressologie)
logo-de-stottercoach-wit

Stress verminderen met voedingsstoffen

Iedereen die langdurig is blootgesteld aan chronische stress (door bijvoorbeeld jarenlang dagelijks bezig te zijn met spannende spreeksituaties) heeft een tekort opgebouwd aan gelukshormonen. Gelukshormonen hebben alles te maken met het oproepen van emoties zoals angst of blijdschap, waardoor ze in belangrijke mate bepalen hoe we ons voelen. Door stressoren in je leven te elimineren en je levensstijl te verbeteren (de juiste voeding, beweging en rust) komt je hormoonhuishouding weer in balans en kom jij weer goed in je vel te zitten. Je maakt je niet meer zo druk om je stotteren. Je angst vermindert en je innerlijke rust, zelfvertrouwen en daadkracht nemen toe. Voedingsstoffen spelen hierbij de hoofdrol omdat daarmee stress kan worden verminderd en er meer gelukshormonen mee aangemaakt kunnen worden. Door het inzetten van geconcentreerde voedingsstoffen kan je dit herstelproces nog eens flink versnellen.

Meten is weten

Tijdens de opleiding Toegepaste Stressologie heb ik geleerd hoe je tekorten van gelukshormonen bij iemand kan meten en wat je vervolgens concreet kan inzetten om de ontstane disbalans te herstellen. Tijdens het coachingstraject zal ik je vragen de zogenaamde gelukshormonentest in te vullen waarmee je inzicht krijgt in eventuele verstoringen met je gelukshormonen. Vervolgens geef ik je concreet advies hoe je deze ontstane tekorten weer kunt aanvullen. 

Dit vrijblijvend advies bestaat uit een kuur van 4 of 6 maanden (afhankelijk van je leeftijd) bestaande uit hoogwaardige visolie en geconcentreerde voedingsstoffen die er speciaal op gericht zijn om de gelukshormonen dopamine, acetylcholine, gaba en serotonine te boosten. Afhankelijk van wat je nodig hebt bedragen de additionele kosten hiervan tussen de 100 tot 150 euro per maand. 

Met stressologie verminder je stress, word je stressbestendiger en gelukkiger. Daardoor verdwijnen klachten en ervaar je meer geluk!

De cruciale rol van ons autonome zenuwstelstel bij stotteren

Merk je ook geregeld op dat je op sommige momenten en in verschillende spreeksituaties meer gespannen bent en daarmee meer stottert dan anders? Grote kans dat je je op zo’n moment hebt laten gijzelen door een beschermingsmechanisme.

We zijn allemaal uitgerust met een autonoom zenuwstelsel dat je ook wel kan zien als ons persoonlijke beveiligingssysteem. Dit overlevingssysteem bestaat grofweg uit een sympathisch en parasympatisch deel en heeft zich gedurende ons leven gevormd aan de hand van onze ervaringen en werkt volledig buiten ons bewustzijn om.

Zodra jij je in een situatie begeeft die jouw systeem beoordeelt als bedreigend, of dit nu werkelijk zo is of niet, gaat het alarm af en wordt deze in werking gezet. Vanuit de bijnieren wordt onmiddellijk adrenaline geproduceerd, wat ervoor zorgt dat je lichaam wordt klaargemaakt om te vechten of te vluchten.

Je bloeddruk, hartslag en ademhaling gaan omhoog waardoor je spreekstress ervaart en je bang wordt dat je gaat blokkeren op het moment dat je iets wilt gaan zeggen. Als ‘het gevaar’ langer dan enkele minuten duurt gaat de bijnierschors het stresshormoon cortisol aanmaken. Dit zorgt ervoor dat we gevaarlijke situaties beter onthouden zodat we ervan kunnen leren voor de toekomst.

Waar ik achter ben gekomen is dat dit systeem bij mensen die stotteren voor wat betreft spreken niet goed (of scheef) is ontwikkeld, waardoor deze te pas en te onpas afgaat.

Gelukkig zijn er manieren waarop je op momenten dat dit gebeurt, er zelf voor kan zorgen dat je beveiligingssysteem weer in de standby-modus komt. Hierdoor voelt je systeem zich weer veilig en kan jij weer vrij en ontspannen zeggen wat je wilt.