Mentaal niveau

Je leert dat je gedachten over stotteren slechts gedachten zijn. Door te stoppen met oordelen over je stotteren, zal je er op een mildere en meer accepterende manier mee om kunnen gaan.

Niets in de wereld kan je zoveel kopzorgen geven als je eigen gedachten. Ieder van ons heeft er dagelijks zo’n 60.000 tot 80.000 waarvan het merendeel negatief is. Zo’n 80% hiervan zijn dezelfde gedachten als de dag ervoor. En grofweg 95% van alles wat we denken doen we onbewust en volledig op automatische piloot.

We denken in kringetjes en doen steeds weer de dingen op dezelfde manier omdat we geloven dat dat de enige manier is. Ook de dingen die niet zo handig zijn en ons niet verder helpen. Denk hierbij aan hoe je automatisch reageert op een voor jou spannende spreeksituatie. Door te leren kijken naar je gedachten voor wat ze zijn, namelijk verhaaltjes die je geest je voorschotelt, word je je hier steeds meer bewust van en ben je in staat deze gedachten niet meer zo serieus te nemen. Zo kan je kiezen voor andere gedachten en overtuigingen die je wél helpen.

Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelf

logo-de-stottercoach-wit

Trainen van je aandachtsspier

Een krachtig hulpmiddel hierin kan het dagelijks beoefenen van (mindfulness) meditatie zijn. Hierdoor train je je aandachtsspier en krijg je steeds beter in de gaten wanneer je niet constructief denkt of oordelend bezig bent.

Mindfulness meditatie heeft veel bewezen positieve effecten. Alle redenen dus om meditatie, al is het maar 10 minuten per dag, in te bouwen in je dagelijkse routine. Wanneer je bij mij het coachingstraject volgt zal ik je in de meeste gevallen adviseren hier ook mee aan de slag te gaan, en onderzoeken we samen welke vorm van geleide meditatie het beste bij jou past.