Spraakniveau

Je leert hoe je snel meer ontspannen en vrijuit gaat spreken door niet meer met je stotteren bezig te zijn. Ook ga je aan de slag met manieren om de flow van je spraak te bevorderen.

De visie van de methode van De Stottercoach is gebaseerd op het werk van de Amerikaanse Ruth Mead. Na jarenlang zwaar te hebben gestotterd en talloze therapieën te hebben gevolgd, bevrijdde zij zichzelf binnen enkele maanden van haar stotterprobleem. Zij had ervoor gekozen om zich niet meer bezig te houden met het stotteren, maar zich te richten op het bevorderen van de flow van haar spreken. Haar inspirerende verhaal heeft ze opgeschreven in haar boek Speech is a river. Een aanrader (misschien wel een must-have) voor iedereen die stottert en graag vrijer wilt worden in zijn of haar spreken.

SPRAAK IS ALS JAZZ. HET GEBEURT GEWOON.

~ Ruth Mead (auteur Speech is a river)
logo-de-stottercoach-colour

Alles is energie. Dit geldt ook voor je gedachten. Alles waar jij je aandacht op richt, groeit. Dit principe gaat ook zo op voor stotteren. Wanneer jij de hele dag bezig bent met je stotterprobleem, houd je deze in stand. Mensen die vloeiend spreken zijn ook niet de hele dag bezig met hoe ze spreken. Bij hen vormen de woorden zich als vanzelf. Veel mensen die stotteren zijn ergens in hun leven gaan geloven dat ze de hele dag met stotteren (klanken, letters, woorden, spreeksituaties, wat andere mensen van je stotteren vinden, etc.) bezig moeten zijn om überhaupt uit hun woorden te kunnen komen. Het tegendeel is waar. Juist door je niet met het spreken bezig te houden, maar er op te leren vertrouwen dat je al prima kan spreken, creëer je flow. Het gaat als vanzelf. Je lijf weet al prima hoe het moet spreken.

De enige manier om écht vrij te worden in je spreken is door niet meer met je stotteren bezig te zijn

~ Frank Loomans
logo-de-stottercoach-wit

Bang dat je gaat stotteren

Verreweg de meeste mensen die stotteren spreken 100% vloeiend wanneer zij alleen zijn of tegen een klein kind of huisdier praten. Ga maar eens na of dit voor jou ook zo geldt. Babbel wanneer je alleen bent maar eens een minuut of 5 hardop over wat je maar wilt of lees een paar pagina’s hardop uit een boek.

Wanneer je inderdaad vloeiend spreekt, betekent dit gewoonweg dat er fysiek gezien niets met je spraak aan de hand is. Je ademhaling, aansturing van je spreekspieren, tong, mond: alles werkt prima naar behoren. Pas op het moment dat er iemand anders de kamer binnenkomt of je telefoon gaat, loopt het vaak ‘mis’. Dan verkramp je, ben je bang dat je gaat stotteren, ben je bezig met wat de ander allemaal wel niet van je stotteren vindt, word je je ervan bewust hoe je overkomt en ga je juist stotteren. Focus je dus liever op de boodschap die je wilt overbrengen in plaats van hoe je iets tegen iemand wilt zeggen of wat anderen van je spreken vinden. Tijdens het coachingstraject leer ik je hoe je stap voor stap kunt leren spreken vanuit flow.

Nieuwe hersenpaden aanmaken

Naast het leren niet meer bezig te zijn met je stotteren krijg je tijdens het coachingstraject een 3-tal manieren aangereikt waarmee je de flow van je spreken kunt bevorderen. Spreken vanuit flow kun je namelijk trainen. Belangrijk is dat je, in ieder geval de eerste periode, dagelijks met deze tools aan de slag gaat en deze zo vaak mogelijk probeert toe te passen. 

Dan treedt het principe van neuroplasticiteit van het brein in werking: nieuwe hersenpaden worden aangemaakt door neuronen die verbindingen leggen zodra we iets leren. Iets nieuws heel vaak doen leidt vanzelf tot conditionering ervan. Je komt steeds meer in een staat van flow, waarin het spreken steeds meer als vanzelf lijkt te gaan.