EFT ‘klopt’ gewoon

Herkenbaar? Je begeeft je in een spreeksituatie en zonder dat je er de vinger op kan leggen overvalt je een negatief gevoel van angst of onzekerheid en je begint te stotteren.

Volgens Gary Graig, oprichter van EFT (Emotional Freedom Techniques), is de oorzaak van alle negatieve emoties een verstoring van het energiesysteem in ons lichaam. Deze energieblokkades zijn ooit ontstaan in bepaalde specifieke situaties, maar nooit goed verwerkt waardoor deze nog steeds een rol kunnen spelen.

EFT is een evidence based methode waarbij eeuwenoude Chinese geneeswijze gecombineerd wordt met moderne westerse psychologie. Zo wordt er gebruik gemaakt van acupunctuurpunten om klachten te behandelen door erop te kloppen met je vingertoppen, terwijl je jezelf hardop (of in gedachte) aan je klacht herinnert. Hierdoor kan je snel en eenvoudig negatieve emoties, gedachten, herinneringen en fysieke klachten oplossen. Het mooie van deze methode is dat het een zelfhulpmethode is die je makkelijk op jezelf kan toepassen.

Ons brein als zoekmachine

Ons brein werkt als een soort Google zoekmachine. Wanneer je je in een bepaalde situatie begeeft, gaat je brein razendsnel op zoek naar vergelijkbare situaties die je eerder hebt meegemaakt om te bezien of daar iets relevants is gebeurd waar rekening mee gehouden moet worden. Dit overlevingsmechanisme helpt je veilig te houden en beschermt je tegen eventueel (bedacht) gevaar.

Stel je eens voor dat je ooit als kind bent aangevallen door een hond en dat je daardoor nu nog steeds angst voor honden ervaart. Door met EFT deze specifieke herinnering op te roepen en tegelijkertijd met je vingers te kloppen op acupunctuurpunten, kun je de emoties die daar nog aan gekoppeld zijn snel en pijnloos neutraliseren.

EFT en stotteren

Veel mensen die stotteren hebben gedurende hun leven allerlei (spreek)situaties meegemaakt waarin ze zich angstig hebben gevoeld en stress of schaamte hebben ervaren omdat ze niet uit hun woorden konden komen. Denk hierbij aan gepest zijn om je stotteren of intense emoties die je hebt ervaren tijdens voor jou spannende spreeksituaties. Deze kunnen dan als trigger dienen en in het hier en nu voor angst, spanning, onzekerheid, schaamtegevoelens etcetera zorgen, waardoor je stress ervaart en als gevolg daarvan meer gaat stotteren.

Tijdens het individueel coachingstraject zet ik EFT in wanneer er sprake is van onverwerkte situaties die gekoppeld zijn aan stotteren of spreken. Als gecertificeerd EFT-Practitioner help ik jou deze verstoringen definitief op te lossen. Zo kan je je brein, lichaam en geest laten ontspannen en vanuit deze ontspanning zul je natuurlijk tegelijkertijd ook makkelijker kunnen spreken.

EFT zelf een keer uitproberen?

Bekijk hier het instructiefilmpje met EFT-master Yvonne Toeset van EQlibre:

De stappen van het EFT-basisprotocol

Stap 1: Kies een specifieke herinnering, emotie of overtuiging waar je aan wilt werken
Stap 2: Sluit je ogen en meet de intensiteit van de emotie door het geven van een cijfer van 1 tot 10
Stap 3: Spreek de opstartzin 3x uit terwijl je klopt op het karatepunt
Stap 4: Voer de klopronde uit terwijl je met afwisselende woorden je klacht benoemt
Stap 5: Test je resultaat

Deze stappen herhaal je net zolang totdat de intensiteit 0 is. Op dat moment is de verstoring definitief verholpen en zul je geen negatieve emoties meer ervaren bij de herinnering waar je aan gewerkt hebt.

Vond je dit een interessant artikel?
Abonneer je dan hieronder en ontvang iedere 2 weken een nieuwe stotterblog direct in je mailbox.

Door mij aan te melden ga ik akkoord met de Privacy Policy.