In 3 stappen van stotteren naar flow

Ben jij ook iemand die zich vaak al van tevoren druk maakt over spreeksituaties? Ben je tijdens een gesprek bezig met je spraak te monitoren om dan achteraf ook nog eens te gaan analyseren hoe je spreken ging?

Dit is typisch gedrag wat je vaak terugziet bij mensen die stotteren. Ze hebben hun kritische bewuste mind aan het roer gezet van hun spraaksysteem. En dat is niet handig, want dit systeem heeft bij lange na niet het vermogen om spreken op een goede manier uit te kunnen voeren.

'Big me' versus 'little me'

Wat je het beste kunt doen om ontspannen en vrijuit te spreken is je er gewoonweg niet mee bemoeien. Dan laat je je spreken over aan je automatische intuïtieve systeem dat wel goed is uitgerust om het complexe proces – wat spreken is – gedegen uit te kunnen voeren. Dit systeem gebruiken we bijvoorbeeld wanneer we alleen zijn en hardop praten. Dan zijn we namelijk niet bezig met wat andere mensen van ons spreken vinden, en stromen de woorden als vanzelf.

De titel van het boek ‘Speech is a river’ van Ruth Mead is dan ook een mooie metafoor. Spraak kan je vergelijken met een rivier met stromend water. Je kunt erop vertrouwen dat het water continu en altijd blijft stromen. Dat is precies wat mensen die vloeiend spreken ook doen. Die vertrouwen erop dat de woorden komen, en spreken vanuit dit automatische systeem wat in het boek ook wel ‘big me’ wordt genoemd.

Dam in je spraakrivier

Mensen die stotteren zijn ergens in hun leven gaan geloven dat spraak iets is wat je moet controleren. Ze zijn er overmatig veel mee bezig en spreken vanuit hun bewuste mind, oftewel ‘little me’. Hierdoor hebben zij als het ware een dam in hun spraakrivier gebouwd wat ten koste gaat van een natuurlijke en spontane manier van spreken. Hiermee blokkeren ze zelf de vrij stromende woorden, met als gevolg dat ze juist gaan stotteren.

De uitdaging is dan ook om deze dam steen voor steen af te gaan breken waardoor de spraak weer vrijuit kan gaan flowen.

Dit doe je door het zetten van de volgende stappen:
1. Het inzicht over stotteren vergroten door te beseffen dat bezig zijn met je stotteren je niet helpt
2. De oorzaken van je stotteren op alle niveaus oplossen
3. De flow van je spraak bevorderen

De eerste stap om te gaan inzien dat bezig zijn met je stotteren je niet helpt, is iets waar je direct mee kunt starten en wat je gemakkelijk zelf kunt doen: namelijk door het lezen van Speech is a river. Dit boek zal je inspireren en je helpen inzichten te krijgen over hoe stotteren werkt en hoe daar het beste mee om te gaan.

Stap twee is het meest ingewikkeld, omdat de oorzaken van stotteren bij iedereen weer verschillend zijn. Dit zelf aanpakken vraagt een flinke dosis zelfbewustzijn, zelfinzicht, kennis van methodieken en doorzettingsvermogen. Gelukkig hoef je het allemaal niet alleen te doen en kun je er ook voor kiezen om mijn hulp hierbij in te schakelen. Als ervaringsdeskundige heb ik deze weg al afgelegd en weet ik precies wat ervoor nodig is om jouw stotterprobleem te overwinnen. Tijdens een individueel coachingstraject van 12 weken onderzoeken we wat er bij jou allemaal ten grondslag ligt aan jouw stotteren en zetten we praktische tools in om dit op te lossen.

Spreken vanuit flow kun je trainen

Stap drie kan je tegelijkertijd met stap een en twee uitvoeren, en bestaat uit een aantal verschillende oefeningen die je gaan helpen de flow van je spraak te bevorderen. Door deze regelmatig te doen, train je jezelf in het spreken van je natuurlijke en spontane systeem waardoor de woorden weer als vanzelf gaan stromen. Wanneer je bij mij het traject volgt krijg je ook direct en levenslang toegang tot de flowchat-avonden waar je met gelijkgestemden kan oefenen aan de flow van je spreken.

Wat heb je nodig om een duurzame verandering te bewerkstellingen?
1. Intrinsieke motivatie. Wat beweegt en motiveer jou om te doen wat nodig is om vrij te worden in je spreken?
2. De juiste visie op hoe je stotteren kunt overwinnen. Zorg ervoor dat je een huis bouwt op de juiste fundering.
3. De juiste methodieken om de oorzaken van je stotterprobleem aan te pakken. Gebruik tools die bewezen hebben dat ze hun werk goed doen.
4. Zelfleiderschap. Neem de regie over jouw proces volledig in eigen handen om vanuit persoonlijke verlangens, dromen en kernwaarden sturing te geven aan je eigen leven.

Je stotteren overwinnen is niet altijd een eenvoudige klus en vraagt de nodige investering in tijd en moeite. Want tenslotte is er zonder actie geen resultaat. Maar je toekomstige-ik zal je dankbaar zijn voor de dingen die je vandaag doet.

Vond je dit een interessant artikel?
Abonneer je dan hieronder en ontvang iedere 2 weken een nieuwe stotterblog direct in je mailbox.

Door mij aan te melden ga ik akkoord met de Privacy Policy.