Stotteren = angst = stress

Dat stotteren een angst-gerelateerde aandoening, of specifieker, een sociale fobie is, daar was ik allang achter. Zolang ik mij niet druk maakte over hoe ik sprak, was ik ontspannen en stotterde ik (vrijwel) niet. Zodra ik dat wél deed, voelde ik mij gespannen en probeerde ik krampachtig om niet te stotteren, waardoor ik juist ging stotteren. Herkenbaar? Dat ik dus iets met die angst moest doen voor bepaalde spreeksituaties, wist ik wel.

De enige effectieve strategieën die ik de afgelopen jaren had gevonden tegen mijn spreekangst waren:
– exposure, oftewel dat waar je bang voor bent aangaan
– mensen vertellen dat je stottert
– opzettelijk stotteren

Van stress naar geluk

En alhoewel deze manieren op het moment zelf vaak wel hielpen, losten deze mijn spreekangst op lange termijn niet op; bij een volgende spreeksituatie kon diezelfde angst weer de kop opsteken. Pas toen ik erachter kwam dat de emotie angst vrijwel identiek is aan de emotie stress, opende dat voor mij een scala aan heel nieuwe mogelijkheden.

In zijn boek Van stress naar geluk beschrijft Jurgen Spelbos, na jarenlang zelf last te hebben gehad van allerlei stressgerelateerde aandoeningen, zijn persoonlijke zoektocht naar een leven met minder stress. Hij kwam erachter dat voedingsstoffen hier een essentiële rol in spelen en besloot dit tot op de bodem uit te zoeken.

Een aantal van zijn bevindingen:
– Stress is veel meer een lichamelijk probleem dan, zoals vaak wordt gesteld, iets wat tussen je oren speelt. En dus veel meer biologie dan psychologie.
– Stress heeft in de eerste plaats te maken met stresshormonen en je bijnieren, dat zijn kleine hormoonfabriekjes op je nieren, waar deze hormonen worden aangemaakt.
– Door in te grijpen op je hormoonhuishouding met de juiste voeding en voedingsstoffen die nodig zijn voor het aanmaken van bepaalde gelukshormonen, help je snel stress te verminderen en verdwijnen klachten.
– Iedereen met langdurige stressproblemen heeft een verstoorde hormoonhuishouding: te veel stresshormonen en te weinig gelukshormonen.

Verstoorde hormoonbalans

Er is dus sprake van een dubbel probleem. Het is niet alleen stress waar je last van hebt, het draait ook om tekorten aan gelukshormonen. Dit veroorzaakt problemen als vermoeidheid en uitputting, besluiteloosheid, gebrek aan daadkracht, verslavingsgedrag, vergeetachtigheid, concentratie- en focusproblemen, piekeren, onrust, angst- en paniekklachten, slaapproblemen en depressie. Problemen die je ook geregeld terug ziet bij mensen die stotteren. Een verstoorde hormoonbalans is dus niet alleen heel vervelend, je kunt er letterlijk ziek en doodongelukkig van worden.

Het goede nieuws is dat dat die disbalans weer in evenwicht te brengen is, vooral met voedingsstoffen. De resultaten die worden behaald met de door Jurgen ontwikkelde Stressologie-methode zijn opmerkelijk: mensen die vaak jarenlang rondlopen met stressgerelateerde klachten en al bij tal van specialisten zijn geweest, worden met zijn methode wel goed geholpen en zitten vaak binnen enkele maanden letterlijk weer goed in hun vel.

Tijdens de opleiding Toegepaste Stressologie heb ik geleerd wat je tegen stress kunt doen en hoe je tekorten van gelukshormonen bij iemand kunt testen. En wat je vervolgens kunt doen om de ontstane tekorten weer aan te vullen, waardoor klachten verdwijnen. Tijdens het coachingstraject zal ik je vragen de zogenaamde gelukshormonentest in te vullen waarmee je inzicht krijgt in eventuele verstoringen met je gelukshormonen. Vervolgens geef ik je concreet advies hoe je deze ontstane tekorten weer kunt aanvullen.

Met stressologie verminder je stress, word je stressbestendiger en gelukkiger. Daardoor verdwijnen klachten en ervaar je meer geluk!

Vond je dit een interessant artikel?
Abonneer je dan hieronder en ontvang iedere 2 weken een nieuwe stotterblog direct in je mailbox.